14.12.2009 г.

Силата на аргументите или аргументите на силата

Скоро гледах един екшън - от най-тъпите. Ама толкова тъп, че на неговият фон мислите ми изпъкваха като матерхорни и чомолунгми. С една дума - напираща гениалност. Не само заради егото си обичам да гледам тъпи филми. Гледайки ги, създаваш впечатление у околните, че се занимаваш с Нещо и никой не те закача, а ти можеш да си мислиш за каквото си искаш. Ако само мислиш, отнесеният ти вид ще предизвика верига от логически заключения, че пак си се върнал в спомените си за съученичката от 9 клас, с която... и т.н. Релетата прещракват и веднага ти намират работа - я туй, я онуй... В една къща Винаги Има Работа! Дори и безсмислена, но по-добре от някакви си спомени, я! Няма да кажа кой е филмът - за някой пък може да е измежду шедьоврите на световното кино. Хора всякакви и аз между тях...
По същество. Докато си мислех за какво ли не, до съзнанието ми долетя една фраза, с приблизително следното съдържание: Той (лирическият герой) бе най-добрият воин на племето, безумно (!)смел и недостижим в изкуството на боя. Заради тези качества те го избраха за вожд!
Брей! Нещо не е така. Защо трябва да изберат най-силният и най-смелият?! Не трябва ли вожд да бъде най-мъдрият и най-умният?! Пък, защото мъдрост и ум не са едно и също и не се предполагат, защо да не са двама, или трима... Физическата сила е хубаво нещо, но е довреме. Смелостта, поне за мен, е пълна липса на фантазия в огромния брой от случаите на нейната проява. Аз предпочитам мъдрият и умният да ме водят напред, но... май такива като мен не сме мнозинство.

16 коментара:

  1. Определено съм за силата на аргументите, но понякога и обратното върши работа, особенно, ако трябва да убедиш някои като ББ :)

    ОтговорИзтриване
  2. Има нещо друго.Често мястото на вожда се заема не от най-силният, а от най- напористият.Ако умният и мъдрият обикновено са прекалено умни да се занимават с управление на другите:(

    ОтговорИзтриване
  3. Ами, много просто: Както казал Иванчо - "И тате може и бате може, ама козата си сака пръч!"
    В тия племена обикновенно докато мъдрите се намъдруват, лудите се налудуват и ролята на мъдрия (ако не е отнесъл и той хурката) ,ще е да брои мъртвите и да помага на ранените :)))

    ОтговорИзтриване
  4. Кралят на Скорпионите?! :)))

    Правилно са го избрали хората, инак щяха да имат несменяем цар с поколения наследствени царчета емигрантчета, ако бяха избрали най-хитрият.

    А така, все ще се намери по-голям бабаит, който да му отнеме власта и живота, а през това време, тези които реално управляват са в сянка и в безопасност.

    Ако не се лъжа, така стана и на филма, реалният управник оцеля, че даже мина и в лагера на добрите. :)

    ОтговорИзтриване
  5. Ами то някога въпросът е бил уреден - вождът наистина се избирал по сила, но следвал решенията на съвета на старейшините (или както там са ги наричали). Диктаторите са продукт на модерните времена.

    ОтговорИзтриване
  6. А сега по-сериозно : Бях чел преди години, че мисля в Англия, не съм сигурен задали на ученици да напишат възможно най-кратко есе на тема Сократ.
    И най впечатляващото било от 3 изречения:
    "Сократ бил древногръцки философ. Той раздавал мъдри съвети на хората. За това те го отровили."

    ОтговорИзтриване
  7. Валентин Михалев,
    прав си :), но аз вече не мога нито да се бия, нито да бягам като хората, тъй че ми остава само силата на аргументите или обмислено мълчание :)))

    ОтговорИзтриване
  8. Владимир Иванов,
    ти разшири обхвата на вагабонтите и включи и политиците :)

    ОтговорИзтриване
  9. Кръстю,
    така е, ама както казват по Трънско, пръча треба да е и умеяшен...
    А за Сократ :)... на силните това им е хубавото, че са предвидими. Мъдрите и умните не знаеш накъде ще ги избие и за това, по-добре... Пък и Ленин има една крилата фраза за интелигенцията :)

    ОтговорИзтриване
  10. valsodar,
    с теб блогуваме вече около две години и не ти беше трудно да ме разкриеш. Да, за този филм става въпрос :)
    Може би и аз представих нещата само в бяло и черно. Хитростта също е необходима на вожда/управника и то в по-голяма степен от физическата сила. Аз дори и не си помислям, че мъдър и умен е = на морален и честен...
    За филма. Гледай го пак :). Завършва си с традиционният американски хепиенд: най-силният победи, ожени се за най-хубавата мома и ще царуват весели и щастливи...

    ОтговорИзтриване
  11. Павел Борисов Николов,
    при северноамериканските индианци май имаше такива стуктури. Военно-временен вожд, мирновременен, а над тях - съвета на старейшините... Е, не само при тях, разбира се, но те ми дойдоха първо на ума.
    Така си представям ролята на Народното събрание, но там ли са мъдрите и умните? Реторичен въпрос...
    От средата на миналият век все повече се забравя за жизнения опит, необходим на всеки управник. Той се придобива с живеене :) и осмисляне на преживяното. Знаем, че по един начин изглежда света на 20, по друг на 30, съвсем различен след 40, хептем - след 50... По-нанататък ще видим :)

    ОтговорИзтриване
  12. Защо ли сюжета до болка ми напомня за един наш мускулест премиер, който е як като бик и почти толкова умен?!:)) Чудя се и не мога да си отговоря...
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  13. @slavuncho - Да ,обаче светът на последък се "развива" по-забързано по технологични причини най-вече. Представи си разликата да си на 20г преди 30г и да си на 20 сега. Предполагам, че един голям процент хора (а вероятно и ти) ще кажат : "Преди ,сега, не избирам. Да съм на 20, пък- ще се оправя. Само, че наборе, ако може да сме на 20, ама с този акъл, нали?! :-))))

    ОтговорИзтриване
  14. Иван Христов,
    както се казва във филмите: героите и събитията са измислени, но сам знаеш, че няма по-голям измисляч :) от самият живот... И когато в този сюжет се включат и хора, които искат „твърда ръка“, искат някой да ги „оправи“, нещата стигат до днешният паноптикум.
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  15. Кръстю,
    така е! Като гледам внучката - сяда на компютъра и открива начини за работа по рационални от това, за което аз съм се чудил с дни. Просто сяда и започва. Не й трябва гуру. Преди години така се чудеше баща ми като ровичках по радиоапарати и телевизори - още ламповите, разбира се, и ги поправях... Сега вече не пипам :)
    Все пак, много от житейските неща, за които ми е говорил татко, разбрах едва, когато станах на годините, на които беше като ми ги разправяше... Говореше, но кой да слуша?! Тогава вятър ме вееше на бяла кобила, светът бе в краката ми, всичко бе лесно и просто, очакваха ме още мнооого години живот, а стария мрънка! Мрънка, мрънка, но се оказа прав в крайна сметка...
    Младостта взема своето. До Александър Македонски е бил Аристотел и какво?! Що народ е отишъл мърцина заради детски мечти! А ние сега го величаем и като велик пълководец!!! Всъщност, може и да е бил такъв, но не е бил мъдър и умен държавник, което историята показва...

    ОтговорИзтриване
  16. То го имаше и в кратка форма : "Младият може, но не знае, старият знае, но не може ...Най-добре в халката по средата :)))
    ----------------
    Само, че нещо не ми е много весело. Смея се от учтивост :)

    ОтговорИзтриване