28.12.2010 г.

По софтуера ще ги познаете

Линус Торвалдс
Колкото и да величаем или плюем руснаците, в зависимост от тиквите, които ни управляват, те пак са с едни гърди пред нас. Не в строежа на магистрали, разбира се. Путин разпоредил в Русия да започне използването на Linux от държавната администрация. Поучително. Същото направиха и други държави и това би трябвало да накара тиквите у нас да се замислят. Разбира се, получи се оксиморон. Мислещ нашенски управник... Е па, такова животно нема.
Разказвал съм вече какви далаверки стават с лицензирането на продуктите на Microsoft. Убеден съм, че тази „практика“ продължава. Не мога да си обясня нежеланието на тиквите да използват дистрибуциите на Linux, които са безплатни и, ако не са по-добри, по нищо не отстъпват на прескъпите продукти на Microsoft и подобните на него, освен с личен интерес.
Няма да описвам предимствата на свободния софтуер пред платения. Всеки сам трябва да се убеди в тях. Все пак, добрият управник се познава и по това - налага по-ефективни решения на по-ниска цена. Така демонстрира, че интересите на управляваните са пред тези на управляващите. Не искам да величая Путин и неговата администрация. Те имат своите грешки, но за тях да си ги критикуват руснаците. Още повече, това решение нито е първо, нито последно по отношение на използването на Linux в държавните учреждения. За мен е важно „наш'те“ какви ги вършат.
Както винаги, проблемът има и друга страна. Сигурен съм, че и вие сте били свидетели на хаоса, който настъпва в една организация, която сменя използвания софтуер. Наблюдавал съм го в банки, пощи, фирми и т.н. Но за това софтуера ли е виновен?!
И накаря, като куриоз ще ви разкажа за последния ми досег с нашенската администрация. Трябваха ми някои файлове с бланки от Агенцията по вписванията. Влязох в сайта и веднага бях предупреден, че мясото, което посещавам е несигурно и опасно. Пренебрегнах предупреждението и свалих необходимите файлове. Обикновени файлове на Microsoft Word. Отварям с уърда - маймуни. Отварям с OpenOffice - същата работа. Пробвах още няколко редактора - без успех. Най-странното от всичко бе, че използвания шрифт от агентите по вписванията бе възможно най-класическия Times New Roman и, въпреки това, не можеше да се конвертира! Както и да е. Добре, че съм стара къща . Накрая изрових един шрифт, с който успях да конвертирам маймуняците до четимост... Това обикновено се получава, когато програмисти - обикновено рода на шефовете, вземат по някой лев за да „донапишат“ готов продукт, за да е „по-пригоден“ за нуждите на ведомството, с което го съсипват непоправимо. Но... това е друга тема.

Допълнение:

Днес рожден ден има Линус Торвалдс - човекът, който направи днешният ни разказ възможен :). Честито!

2 коментара:

  1. Наистина ще излезе по-евтино, а хубавото в случая е,че е предвидено плавно заменяне. Иначе в България хаосът е пълен не само в държавните структури. От една страна половината системни администратори , са случайно там. От друга пък се навъдиха и доста оптимизатори на сайтове, които също са неграмотни, но взимат пари и то доста.В частните също е така, да не говорим,че на всеки втори компютър имам пиратски софтуер:).Все пък пълното заместване според мен, не е възможно. Всяко нещо си има и добрите и лошите страни.

    ОтговорИзтриване
  2. Не ми се коментират повечето системни администратори и т.нар. оптимизатори. Нивото им често е под това на среден юзер... Не може да се отрече, че има страхотно кадърни момчета и момичета, но май много от тях зачезнаха нанякъде...
    Съгласен съм, че не е възможно да се премине напълно към свободен код, поне засега, особено там, където се използват разни кадове, фотошопи и подобни. Също една от най-слабите страни на Linux е работата със скенери и OCR, но посоката подсказва за начина на мислене :). Още повече, администрацията не ползва нищо повече от офис приложения.
    Мисля, че една от основните причини е, че под Linux по-трудно се „подкарват“ съвременните игри :)))

    ОтговорИзтриване